Thursday, March 3, 2011

insomnia.


assalamualaikum....;)

rajinnya saya update blog kan?
angguk sekarang..!
ha..macam tu la..;) 

sebab saya update blog sekarang  : xboleh tidur...ok..bagus kan? 

korang dah tidur ea time2 cam ni?
jap nak tgok jam...
ok...3:15 pagi.

tidur.
memang best..
ada yang suka tidur..pantang je nampak bantal kan...? 
ni ha nak bagi definisi tidur...
ape?ingat tidur ni xde maksud ke?
baca2,jangan malas. 

tidur merupakan aktiviti untuk merehatkan minda..ianya  memberi peluang untuk memudahkan proses membina semula tenaga,meningkatkan sistem imunisasi....bla..bla..bla......
malas..hahaha.

ok dah...berbalik pada tajuk yang kat atas tu ha,,,insomnia....
adakah saya insomnia?
oh tidak3..saya tak boleh tidur ni sebab minum nescafe ok...
nescafe,,,diulang lagi...minum NESCAFE..

dah alang2 tak boleh tidur ni...nak kongsi la sikit  
tanda2 gejala insomnia.:

1)  sukar tidur..macam saya...eh..mana ada..saya tak boleh tidur ni sebab minum nescafe..nak kena ulang lagi ke?
2)  terjaga beberapa kali dan sukar untuk tidur semula.
3)  bangun terlalu awal di waktu pagi.
4)  terasa letih atau mengantuk di waktu siang dan kerap tidur siang.
5)  nak tau lagi pergi la google sendiri..;)

ni faktor2 yang menyebabkan berlakunya insomnia:

1)  tekanan
2)  pergaduhan suami isteri
3) penceraian
4)  kekurangan zat makanan
5)  sakit
6)  faham2 je la ea..malas...google sendiri...;)

ok ni cara mengatasi : 

1)  elakkan minum minuman beralkohol  dan merokok
2) jangan memaksa diri untuk tidur
3)  amalkan mandi guna air suam(amboi...demand lebih ni)
4)  dengar muzik yang boleh menenangkan fikiran.

ok tu je...pada yang dah tidur masa ni....BANGUN!
saya sangat jeles kamu boleh tidur..

No comments:

Post a Comment